Informasi Seputar Fan Xie Ye

Klik Gambar

Daun Senna – Cassia angustifolia VAHL

Daun Senna – Cassia angustifolia VAHL

Daun Senna – Cassia angustifolia VAHL

Nama Tempatan
Daun Senna
Nama Saintifik
Cassia angustifolia Vahl [Fam. Caesalpiniaceae
Famili
Fabaceae
Penggunaan Tradisional
- Anal fissures
- Anti-diare
- Antinflammatory
- Seluler Regenerasi
- Pembersihan
- Sembelit
- Detoksifikasi
- Buasir
- Laksatif
- Operative Pra dan Pasca Pembersihan

Keterangan

Daun Senna, Cassia angustifolia Vahl [Fam. Caesalpiniaceae], telah digunakan secara tradisional sebagai pencahar selama berabad-abad.
Teh pahit manis kaya sennosides dan glikosida anthraquinones, termasuk buaya-emodin dan Rhein (mirip dengan root rhubarb Turki) dan berfungsi sebagai pencahar yang selamat dan berkesan.
Farmakope Jerman mengesyorkan Senna daun terhadap umum dan sembelit akut, untuk mengosongkan usus sebelum X-ray, sebelum dan selepas operasi perut dan untuk semua gangguan yang buang air besar dengan tahi perisian yang dikehendaki, contohnya anal fissures, buasir dan setelah operasi dubur.
The aktif glikosida hidrolisis dalam usus ke dalam aglikon mereka sekurang-kurangnya sebahagian oleh tindakan enzim bakteria; dengan mempengaruhi pengangkutan air dan elektrolit dalam usus besar, aglikon ini bertanggung jawab untuk tindakan pencahar.
Emodin pada kepekatan yang berbeza mempunyai manfaat terapeutik termasuk: anti-inflamasi di 15mg/kg; antiseptik; antispasmodic; antiulcer, katarsis; vasorelaxant dan viricidal.
Anthraquinones juga sitotoksik dan menstimulasi regenerasi sel, detoksifikasi dan pembersihan.
Penggunaan kronik obat pencahar sennoside Namun, seringkali menyebabkan coli pseudomelanosis dan kerana itu harus dielakkan.
Sebuah penyelidikan baru menunjukkan bahawa coli pseudomelanosis dikaitkan dengan peningkatan risiko pertumbuhan kolorektal abnormal.



Daun Senna, Daun Senna kategori, Daun Senna Cina, sumber Daun Senna, Daun Senna tanaman, tanaman Daun Senna morfologi, Daun Senna Cina mengumpulkan dan memproses, Daun Senna cina ciri-ciri, komposisi kimia Daun Senna cina, Daun Senna selera seksual, fungsi Daun Senna cina, Indikasi Daun Senna, Daun Senna rincian, Daun Senna informasi, Daun Senna foto, cina Daun Senna gambar, video Daun Senna Cina, Daun Senna studio,  Cina Daun Senna, Daun Senna buah, buah-buahan, rumput dan buah-buahan, tanam-tanaman